Painettu festivaalilehti korvataan tänä vuonna festivaalin verkkosivuilla julkaistavalla Festarilehti-nettijulkaisulla, jossa festivaalin ohjelmistoa ja festivaalin rakentamista avataan tarkemmin esimerkiksi tekijähaastatteluiden avulla. Juttuja julkaistaan tasaiseen tahtiin 1.12.2020 alkaen.


  • Tuomariston lausunnot kilpasarjojen voittajista
    https://www.youtube.com/watch?v=fZm2iwaYbEc Kotimainen kilpasarja DocPointin kotimaisen kilpasarjan pääpalkinto myönnettiin John Websterin elokuvalle DONNER – PRIVAT. Tuomariston lausunto elokuvasta: ”Ainutlaatuinen muotokuva, jossa arkistomateriaalia on käytetty erinomaisella tavalla. Huolellisesti rytmitetty ja kauniisti leikattu dokumentti rakentaa ja purkaa päähenkilöään käyttäen haastatteluja, yksityisiä valokuvia ja läheisten ystävien muistoja, ja kykenee tuomaan meidät lähelle […]
  • Esittelyssä DocPointin opiskelijasarjojen elokuvat
    DocPointin opiskelijasarjaan tarjotuista elokuvista nousi tällä kertaa selkeästi esille kaksi teemaa: maskuliinisuus ja pyrkimykset ympäröivän todellisuuden tai oman itsen hallintaan. Elokuvat DocPointin ohjelmistoon valinnut raati olikin heti yksimielinen siitä, että sarja(t) tulisi rakentaa esiin puskevien teemojen ympärille. Opiskelijasarjaan lähetetyistä teoksista erottuivat raikkaudellaan ja omaperäisyydellään ulkomaisissa oppilaitoksissa tehdyt työt. Raati kävi tiukan keskustelun siitä, […]
  • Yhdessä eteenpäin: Esittelyssä DOKKINO
    Valtakunnallinen lasten ja nuorten dokumenttielokuvatapahtuma DOKKINO tuo elokuvaelämykset verkkoon. Jo 19. kerran järjestettävä DOKKINO pureutuu tällä kertaa teemaan Yhdessä eteenpäin. ”Ohjelmistoon valikoitui kahdeksan ajatuksia herättävää ja temaattisesti vahvaa elokuvaa, joissa korostuu unelmoinnin tärkeys, haasteiden kohtaaminen sekä yhteisön tuki”, tapahtuman tuottaja Maria Lehtonen kertoo. Tanssiaskeleiden opettelusta kertova Tanssitunti avaa ajatuksia herättävästi niin vammaisten […]
  • ”Työni on hetkien menettämistä”: Gianfranco Rosi ohjaa, kuvaa, käsikirjoittaa ja tuottaa
    Oletko hullu, tuottaja kysyi, kun Gianfranco Rosi lähti ilman kameraa tekemään kuukausiksi taustatutkimusta uusinta elokuvaansa Notturnoa varten ISIS:n entisille alueille. Mestariohjaaja paljastaa salaisuutensa elokuvien tekemiseen Q&A-haastattelussaan DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalilla. “Etkö ota mukaan edes ihan pientä kameraa? Mitä jos jotain uskomatonta tapahtuu?”, Gianfranco Rosi kertoi tuottajansa päivitelleen, kun dokumenttiohjaaja oli lähdössä entisille ISIS:n alueille uuden […]
  • Kuittisen kosketus
    Aho & Soldan -elämäntyöpalkinto annetaan vuonna 2021 leikkaaja Tuuli Kuittiselle. Aho & Soldan -elämäntyöpalkinto myönnetään suomalaiselle dokumenttielokuvataiteilijalle. Kriteereinä on suomalaista luovaa dokumenttia kehittänyt merkittävä elokuvatyö. Lisäksi vaaditaan pitkään laadukkaana jatkunut ura dokumenttielokuvan parissa. Tuuli Kuittista haastatteli dokumenttielokuvaohjaaja, -tuottaja ja -käsikirjoittaja Jouko Aaltonen. Yli sata elokuvaa, joukossa lyhytelokuvia, pitkiä […]
  • Rantaviiva tiedon ja tarinoiden kohtaamispaikkana
    DocPointin avajaiselokuva Meren tuomat on pysäyttävä kuvaus rantoja perkaavista aarteenetsijöistä ja siitä ihmisten hylkäämästä roskasta ja rojusta, jonka meri palauttaa lopulta aina takaisin rantaan. Minna Nurmi haastatteli elokuvan ohjaajaa Anna Antsaloa. Mikä tai kuka on beachcomber? Uskon, että kuka tahansa, joka viihtyy rannalla ja tarkastelee siellä olevia esineitä ja elämää on tavallaan beachcombaaja. Nämä rantojen haravoijat tutkivat rantaa ja tietävät, että meri saattaa huuhtoa sinne […]
  • ”Korona ei määrää, mitä me katsomme”
    DocPointin taiteellinen johtaja Kati Juurus esittelee festivaalin juhlavuoden ohjelmiston. Kun maailma on ollut koronakaranteenissa, minä olen kulkenut valtameren rantaa caiçara-yhteisön vieraana (No Kings). Olen tanssinut rumbaa Kinshasassa (Rumba Rules, New Genealogies), vetelehtinyt venäläismiesten kanssa autotalleilla (Garage People) ja nähnyt kuinka tarhatiikeri oppii villieläimeksi (Maya). Olen myös nähnyt sen minkä hävittäjälentäjä näkee ampuessaan “kohteita” – talebaneja? […]
  • Festivaalityötä koronan aikaan
    DocPointin taiteellinen johtaja Kati Juurus avasi muutama viikko sitten tuntojaan poikkeusvuoden festivaalivalmisteluista otsikolla Hybridioptimismia. Vallitseva tilanne vaikuttaa luonnollisesti koko festivaalitiimin työhön – ja tunnelmiin.  Yleisötapahtuman valmistelu globaalin pandemian keskellä on stressaavaa, haastavaa ja palkitsevaa, tiivistää DocPointin festivaalitiimi: ”Emme tee mitään perusvuoden normaalia festivaalityötä, sillä kaikki on poikkeuksellista ja tilanteet muuttuvat […]
  • Palloja ja elokuvia: esittelyssä festivaalin visuaalinen ilme
    DocPointin juhlavuoden visuaalisesta ilmeestä ja festivaalitrailerista vastaa graafikko, valokuvaaja, ohjaaja ja kuvittaja Klaus Welp. ”Idea ilmeestä putosi taivaasta, poks!” Welp kertoo. ”Pallothan seikkailivat DocPointin ilmeessä myös viime vuonna”, hän muistuttaa. Julisteessa pallot asettuvat nimilogon O-kirjaimiksi, mutta trailerissa ne pääsevät valloilleen viimevuotiseen tapaan. Tänään julkaistavassa festivaalitrailerissa mies juoksee hätääntyneen oloisena läpi syksyisen Helsingin suurten […]
  • HYBRIDIOPTIMISMIA – Kuinka koota festivaaliohjelmisto korona-aikana?
    Kun kirjoitan tätä, pääkaupunkiseudun elokuvateatterit on pantu säppiin – juuri kun olen saanut DocPoint-festivaalin ohjelmiston kutakuinkin valmiiksi; vain muutamasta hienosta viime hetken hankinnasta odotellaan vahvistusta. Hirveästä tilanteesta huolimatta olen omituisen – ehkä epärealistisen – optimistinen: Uudet rankat koronasäännökset saanevat tautiluvut laskemaan niin, että tammikuussa kaikki on paremmin. Terveydenhuoltojärjestelmä hoitaa rokotuskampanjan käyntiin heti vuodenvaihteen […]